Ο ΘΕΡΜΟΣΤΑΤΗΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΣΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ.
Κανένα σύγχρονο αυτοκίνητο δεν μπορεί να κάνει χωρίς ψύξη.
Αυτή είναι που φροντίζει όλη τη θερμότητα που προέρχεται από τον κινητήρα κατά
τη διάρκεια της επεξεργασίας του εύφλεκτου μείγματος.
Το αυτοκίνητο, όταν το βάλουμε μπροστά, χρειάζεται μια
προθέρμανση εωσότου ο κινητήρας εσωτερικής καύσεως καταφέρει να φτάσει στην
επιθυμητή θερμοκρασία λειτουργίας του. Μέχρι τότε, το μίγμα αέρος και καυσίμου
είναι πλούσιο έτσι ώστε να μειωθεί όσο το δυνατόν λιγότερο ο χρόνος μετάβασης
σε αυτή τη λεγόμενη θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα.
Ταυτόχρονα, κάθε κινητήρας εσωτερικής καύσης, χρειάζεται την
απαραίτητη ψύξη έτσι ώστε να μην ανέβει πολύ η θερμοκρασία και κολλήσουν τα
μέταλλα που βρίσκονται μέσα και κινούνται συνεχώς κατά τη λειτουργία του με
αποτέλεσμα να κολλήσει ο κινητήρας από υπερθέρμανση.
Εδώ λοιπόν έρχεται ο λεγόμενος και γνωστός σε όλους,
θερμοστάτης.
Αυτό το εξάρτημα βρίσκεται μέσα και παρεμβάλει το κύκλωμα
των σωληνώσεων και των αγωγών της ψύξης του κινητήρα και βρίσκεται στη διαδρομή
ανάμεσα στο ψυγείο του κινητήρα και τον κινητήρα.
Θερμοστάτες υπάρχουν διάφορων ειδών και τύπων λειτουργίας
όμως όλοι έχουν μια αρχή. Στην αρχή εγκλωβίζουν ουσιαστικά το αντιψυκτικό στον
κινητήρα μέχρι να φτάσει σε συγκεκριμένη θερμοκρασία που έχει ορίσει ο
κατασκευαστής και έπειτα να ανοίξουν και να αφήσουν το αντιψυκτικό να κάνει
κύκλωμα και με τη βοήθεια της αντλίας νερού να κυκλοφορήσει παντού περνώντας
από το ψυγείο όπου και ψύχεται το αντιψυκτικό μας.
Παλαιότερα οι περισσότεροι θερμοστάτες ήταν απλοί με
υδράργυρο, όπου μόλις ο υδράργυρος ζεσταινόταν, πίεζε ένα ελατήριο και ο
θερμοστάτης άνοιγε για να απελευθερωθεί η ροή του αντιψυκτικού.
Πλέον οι κατασκευαστές, τοποθετούν και θερμοστάτες με
ηλεκτρονική λειτουργία είτε ως κύριους είτε ως βοηθητικούς έτσι ώστε να
εξασφαλίσουν την ακριβέστερη λειτουργία του κυκλώματος ψύξης.
Ας δούμε τώρα τι επιπτώσεις και τι συμπτώματα προκαλεί ένας
προβληματικός ή κολλημένος θερμοστάτης.
Εάν ο θερμοστάτης μας κολλήσει κλειστός που είναι και το
χειρότερο σενάριο, παρατηρείται απότομη αύξηση της θερμοκρασίας του οχήματος με
αποτέλεσμα, εάν δεν ακινητοποιηθεί εγκαίρως, να προκληθεί ζημιά στον κινητήρα
όπως για παράδειγμα να κάψει φλάντζα ή να σπάσει κάποιο κολάρο νερού.
Εάν τώρα, ο θερμοστάτης κολλήσει ανοιχτός ή μισάνοικτος,
παρατηρούμε ότι το όχημα, κυρίως τους χειμερινούς μήνες, αργεί να φτάσει σε
θερμοκρασία λειτουργίας και στις κοντινές διαδρομές να μην έχουμε ζέστη όταν
ανάβουμε το καλοριφέρ. Επίσης πολύ γρήγορα, παρατηρούμε σε μια διαδρομή
κατηφορική χωρίς φορτίο, τη θερμοκρασία μας να πέφτει πολύ χαμηλά ξαφνικά,
πράγμα που υποδηλώνει κολλημένο θερμοστάτη επίσης. Στην περίπτωση αυτή η ζημιά
που θα προκληθεί δεν είναι τόσο άμεση και εμφανής όπως στην περίπτωση του
κολλημένου κλειστού θερμοστάτη. Η ζημιά προκαλείται μακροχρόνια, διότι όσο ένας
κινητήρας αργεί να φτάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας, τόσο οι τριβές είναι
αυξημένες στα μέταλλα και έτσι προκαλείται πολύ μεγαλύτερη φθορά σε αυτόν.
Τέλος, ο εγκέφαλος του οχήματος, διαβάζει ότι το όχημα είναι κρύο και όσο
συμβαίνει αυτό, στέλνει πιο πολύ καύσιμο με αποτέλεσμα την μεγαλύτερη μέση
ωριαία κατανάλωση.
1 Σχόλια
Ένα από τα χειρότερα σενάρια που μπορεί να συμβεί σε έναν επαγγελματία οδηγό είναι να κολλήσει ο θερμοστάτης, ενώ πραγματοποιεί κάποιο επαγγελματικό ταξίδι.
Κατά τη γνώμη μου πρέπει στα οχήματά μας να χρησιμοποιούμε μόνο ψυκτικό εγκεκριμένο από τον κατασκευαστή του αυτοκινήτου και να γνωρίζουμε και τη σωστή αναλογία ανάμειξης ψυκτικού προς νερό, ώστε να αποφεύγονται οι οξειδώσεις που οδηγούν σε βλάβη του θερμοστάτη.
Έτσι θα αποφύγουμε τις δυσάρεστες εκπλήξεις στα ταξίδια μας.
Ασε ένα σχόλιο